Gågatan i Piteå

Museets externa utställning som du hittar i skyltfönstret på Storgatan 52, Gågatan

Gågatan i Piteå tävlar med Kullagatan i Helsingborg om att vara den första gågatan i Sverige. Vem var först? Svaret beror på hur ”först” definieras: Om man räknar den första provisoriska avstängning som gjordes den 11 augusti 1961, så var Piteå först! Om man däremot räknar med den permanenta avstängning som gjordes av Kullagatan den 1 oktober 1961 så var Helsingborg först!

Bilen i centrum

Storgatan i Piteå 1958. Längs stadens största affärsgata kör bilarna i en strid ström och trafiken börjar bli ett problem. Stadens gatunät är från 1600-talet och inte anpassat för motortrafik.

Fotgängare får förtur

Gågatan i Piteå föds den 11 augusti 1961, när biltrafiken för första gången stängs av. Endast gångtrafikanter har nu tillträde och gatan blir stadens vardagsrum, möblerat med trivsamma bänkar och trädgårdsmöbler.

Allt för turismen

Initiativtagaren Axel Bengtsson var en nytänkare när det gällde att marknadsföra Piteå som turiststad.
Det var han som drev frågan politiskt och på så sätt bidrog till det beslut som togs i drätselkammaren den 3 juli 1961: att Storgatan skulle stängas av.

Permanent bilfritt

Biltrafiken har varit stängd permanent från och med sommaren 1964. Då blev motortrafiken förbjuden den 15 maj, i tid för Lions loppmarknad. Sedan förlängdes avstängningen
successivt. I oktober sade drätselkammaren att förbudet mot bilar skulle gälla över nyår. I februari 1965 beslutades definitivt att Storgatan i fortsättningen skulle hållas fri från biltrafik.

Vill du se mera bilder gå till Storgatan 52, Piteå gågata