Under hösten 2024 kommer Piteå museum att ge ut en ny bok som tar läsaren på en historisk resa runt hela Bottniska viken. Den tar avstamp i ett åttiotal kartor som upprättades i mitten av 1600-talet över städerna i norra Sverige och norra Finland, från Gävle i söder på svenska sidan via Torneå i norr till Nystad i söder på finska sidan. Boken ger en unik inblick i stadsplaneringen och stadsbyggandet i en viktig del av den svenska stormakten vid denna tid.

Författaren

Åke Berggren är lokalhistoriker och sedan 2019 filosofie hedersdoktor vid Umeå universitet. Han har tidigare medverkat i flera böcker om sin hemstad Piteå.

Erbjudande

Boken ges ut av Piteå museum under hösten 2024. Vi erbjuder nu möjlighet att senast 31 maj förbeställa boken till ett betydligt lägre pris än det blivande försäljningspriset.

Beräknat försäljningspris: 395 kr/st.
Vid förbeställning av minst 10 exemplar: 295 kr/st. Frakt tillkommer.

Boken omfattar drygt 200 sidor med över 160 illustrationer, framför allt äldre kartor. För att kunna återge dessa på bästa sätt blir formatet stort, 245 mm x 300 mm.
Boken passar utmärkt som gåva eftersom den behandlar såväl de enskilda städernas tidiga historia, som hela det bottniska området i ett jämförande perspektiv.

Beställning

Uppgift om antal ex., faktura- och leveransadress sänds till info@piteamuseum.nu

Här kan du läsa mer om boken:

Äldre kartor över bottniska städer Info

Här kan du läsa ett utdrag:

Utdrag ur äldre kartor över bottniska städer